Blog

Új lendület a Digitalizáció és robotizáció élén a Claritynél

HÍREK | 2025 September 25, Thursday

 

A Clarity Consulting immár több mint két évtizede kulcsszereplő a hazai vállalatok folyamatainak és informatikai rendszereinek újragondolásában.

Az elmúlt évek technológiai ugrása és a vállalatokra nehezedő digitalizációs nyomás új szintre emelte az elvárásokat. Ezért hoztuk létre Digitalization and Robotization szakmai területünket, amely a digitalizációt, robotizációt és mesterséges intelligencia üzleti célú alkalmazását fogja össze a Clarity-n belül, s amelyet 2025 tavaszától új lendülettel vezet Tihanyi Noémi kolléganőnk.

Az alábbi interjúban arról beszélgettünk Noémivel, milyen új kihívásokat hoz a vállalati folyamatok digitális átalakulása, hogyan változnak a technológiai eszközök, és miként segítjük az ügyfeleinket abban, hogy ezekből az újdonságokból valódi, fenntartható üzleti előny szülessen.

 

Itt a Clarity-ben 20 éves múltja van a BPR-nak, Te is több mint 15 éve foglalkozol működésfejlesztéssel. Valóban egészen új kihívások előtt állnak a szervezeti folyamatok?

Igen, úgy gondolom, minden eddiginél izgalmasabb évek állnak előttünk – számunkra, BPR szakemberek és tanácsadók számára, illetve az ügyfeleink belső operációs és IT csapatai számára is.

A post covid időszakban nemcsak a folyamatokkal szemben támasztott követelmények nőttek – minden legyen elektronikus, adaptívan változtatható, távolról elérhető belső használatra és az ügyfelek számára is – hanem extrém gyorsasággal változott az informatikai technológiai környezet is. Mindenkinek nagyon gyorsan kell ehhez adaptálódni.

Milyen technológiákra gondolsz?

Olyan technológiák lettek elérhetőek a piacon, melyek erőteljesen átformálják a napi működési folyamatokat, nemcsak javítgatják. Ezek a transzformatív technológiák – ilyen az AI, ilyen a Robotic Process Automation („folyamat robotizáció”), illetve minden önkiszolgáló felület (BI vagy portál) – egészen más, rugalmas folyamatokat igényelnek, ilyeneket kell építenünk. Ezek a technológiák sokszor jóval könnyebben bevezethetőek – nem években, hanem hónapokban mérhető egy projekt.

De akkor mi ebben a nehézség?   

Egyrészt, hogy ezek a technológiák folyamatosan változnak, ráadásul konvergálnak. Más tud ma egy RPA platform, mint két verzióval ezelőtt, az AI modellek is egészen másra képesek ma, mint akár egy hónapja – vállalati környezetben is. Mikor elindítunk egy informatikai vagy BPR projektet, még más lenne a javaslatunk, mint a projekt végén. De gyakran meg is feledkezik egy nagy BPR projekt arról az elején, hogy ezeket a technológiákat végiggondolja. Ez útközben jön. Nagyon nehéz ezzel egy szervezetben ülve képben lenni, ráadásul sok-sok szállító van a piacon, akik így vagy úgy folyamatokat tudnak digitalizálni – borzasztóan nehéz jól technológiát választani.

Itt a Clarity-ben felismertük ezt a nehézséget az ügyfeleinknél. Mivel nagy tapasztalatunk van a szervezeti digitalizációs igények jó megértésében, és jól ismerjük a technológiai lehetőséget (mi magunk is vezetünk be robotokat, intelligens megoldásokat), az igények és a technológia megfelelő párosításával tudunk a legtöbb értéket teremteni. Na meg azzal, ha közben tanítjuk is az ügyfeleket az új technológiákra.

Akkor tehát elegendő csupán jól választani technológiát? Ez a jó digitalizáció kulcsa?

Nem. 😊 Nem elég jól választani, skálázhatóan kell a választott technológiát bevezetni is, különben csak egy csinos pilot projekt marad akár egy folyamatrobot, akár egy AI agent bevezetése. Üzleti értékké úgy lehet tenni egy technológiát, ha azt beépítjük a működési környezetbe, az IT architektúrába, és megtanítjuk a formálására a szervezetet.

A másik nehézség, hogy bár nincsenek ma már jó üzleti folyamatok IT nélkül, az IT és az Üzlet sosem volt ilyen messze egymástól. Minden IT szervezet leterhelt, és minden üzleti terület gyorsabban haladna – az új technológiák pedig ezt ki is követelik. Kell közös megoldást találni.

Ez a küldetésünk?

Közhely, de nálunk igaz: Elsősorban azzal, hogy nem technológiát akarunk eladni, hanem üzleti problémát megoldani olyan digitalizációs megoldással, ami hosszú távon is illeszkedik az ügyfél IT-architektúrájába, biztonsági és működési elvárásaihoz.

A bevezetést is úgy tervezzük, hogy az már az első lépésektől skálázható legyen – például az RPA esetében nem csak egy robotot telepítünk, hanem a governance kereteket is segítünk kialakítani, sablonokat adunk a fejlesztéshez, támogatjuk a belső kompetenciafejlesztést is. Ugyanez igaz a mesterséges intelligencia megoldásokra is.

Fontos szerepet vállalunk abban is, hogy ne csak mi „tudjunk mindent”, hanem az ügyfél is tanuljon – a célunk mindig az, hogy egyre önállóbbá váljon az ügyfél saját digitális transzformációjában.

Merre tart ez a terület szerinted a következő 1-2 évben?

A legnagyobb változás szerintem az lesz, hogy a digitalizáció és automatizáció nem csak az IT vagy a működésfejlesztés témája lesz, hanem minden szervezet napi döntéseinek része. Az AI, a no-code eszközök vagy a citizen developer jelenség miatt egyre többen szeretnének közvetlenül is hatással lenni a folyamataikra – ehhez viszont újfajta működés, szabályozás, tudás és szemlélet is kell. Mi ezen a ponton is ott leszünk, hogy segítsünk.

Miben tud segíteni a Clarity Consulting?

Mi nemcsak eszközt adunk a vállalatok kezébe, hanem végigkísérjük őket a stratégiai tervezéstől a technikai megvalósításon át a skálázásig.

Szolgáltatásaink

Folyamat- és működésfejlesztési tanácsadás

Digitalizációs képzések: Clarity Digitális transzformáció Akadémia: RPA, BI és AI oktatások

Digitalizációs termékek megvalósítása

Miért a Clarity?

Ha érdekel, hogyan válhat a digitalizáció a versenyelőnyöd kulcsává, vedd fel a kapcsolatot szakértőinkkel!
tel.: +36 1 422-3030 | fax: +36 1 422-3032
email: info@clarity.hu