Blog
Kávészünet interjú a szegedi fejlesztőcsapattal
Clarity Sorozatunk legújabb részében interjúalanyaink a szegedi fejlesztőcsapat tagjai.
Mióta van jelen a CC Szegeden is?
Az első projekt 2006-ban indult EU-s forrásokból, melynek kiemelt területe a közigazgatás elektronizálása volt. Egy integrált önkormányzati rendszer előkészítése, illetve a kapcsolódó pályázat megírása volt a fő feladat a RITEK Zrt. közreműködésével. Később, 2008-ban az SZTE részvételével a Szoftveripari Innovációs Klaszter (cégek gazdasági hálózata) előkészítésén dolgozott a Clarity, amelynek tagja is lett. Segítettük a szereplők közötti együttműködést és a tudásmegosztást. Az első projekt a „DQM Professional” nevű volt, amely egy adattisztításra, adatminőség menedzsmentre alkalmas szoftvercsomag elnevezése. 2016-ban pedig Szeged Város Smart City stratégiáját és akciótervét készítettük el, majd az év végén láttunk hozzá a GINOP finanszírozású K+F projektnek. Ezen a ponton gondoltuk úgy, hogy most már ideje egy szegedi telephelyet alapítanunk.
Hogyan jött létre, és miről szól ez a GINOP projekt?
A Gazdaságfejlesztési Innovációs Operatív Program (Széchenyi 2020) keretein belül nyert el konzorciumunk egy GINOP-2.1.1-15 projektet. Ez egy 24 hónapos kutatás-fejlesztési feladat volt, amelyben a fejlesztési feladatokat a Szeged Software Zrt-vel, a kutatási feladatokat pedig a Szegedi Tudományegyetemmel közösen hajtottuk végre. A K+F projekt célja főként relációs adatbázisok elemzése, azon belül szerkezeti- és adatkapcsolati elemzés volt.
Hogyan indult a munka a frissen megnyílt irodában?
Legkorábban Attila és Tamás kezdték meg a munkát, mint adatbázis fejlesztők, de a későbbiekben számos kolléga részt vett a kutatás-fejlesztési feladatokban, így a szegedi iroda életében is. Rövid időn belül csatlakozott hozzájuk Dávid, mint junior full-stack fejlesztő, majd Levente, mint senior full-stack fejlesztő. A projekt kiváló lehetőséget adott arra is, hogy gyakornokok próbálgassák szárnyaikat. Közülük egyértelműen kiemelkedett Betti, aki ma már nem véletlenül junior fejlesztő. Zoltán DEV vezetőként (és mint a projekt szponzora), segítette a problémák elhárítását és a munka megszervezését.
Hogyan csiszolódott össze a szegedi csapat a munka folyamán?
A csapatból Attila és Tamás korábbi munkahelyükről már ismerték egymást, így nekik volt a legkönnyebb dolguk. A többiek kihasználták a problémák közös megoldása jelentette sikerélményt és a szegedi vendéglátóipar által biztosított oldott hangulatot.
Mi volt a legnagyobb nehézség ebben a projektben?
A semmiből létrehozni két nagyvállalati környezetben helytálló alkalmazást sosem egyszerű. Meg kellett felelnünk számos szakmai elvárásnak, ami időnként fejtörést okozott, de legalább volt lehetőségünk kibontakoztatni a kreativitásunkat. Számos döntést kellett meghoznunk mind technológiai, mind üzleti vonatkozásban, ami sok utánajárást, kutatómunkát igényelt.
Miről szól ez a két termék?
A DALIA egy olyan alkalmazás, ami az adatbázisokban lévő programkódokat vizsgálja azért, hogy az adatkapcsolatokat megmutassa és elemezhetővé tegye emberi szem számára is. Mind adattárházakra, mind tranzakciós rendszerek adatbázisaira használható.
A Dexter pedig egyedi fejlesztésű tranzakciós rendszereket vizsgál, mégpedig azok adatbázis-szerkezetének értékelése érdekében.
Hogyan értesülhettek ezekről a termékekről az ügyfelek?
A fejlesztés során bevontuk több nagyvállalati ügyfelünket, hogy ötleteikkel, észrevételeikkel segítsék a munkánkat, így valóban indokolt funkciókra fordítsuk energiáinkat. Velük az együttműködést továbbra is folytatjuk, illetve keressük az adattárházakkal kapcsolatos projekteket is.
Konferenciákon is rendszeresen megjelenünk, legutóbb például a Budapest Data Forum rendezvényen tartottunk egy szakmai előadást.
A külföldi bemutatkozás érdekében két weboldalt készítettünk az érdeklődők számára. A DALIA termékről a http://daliaflow.com, a Dexter termékről pedig a http://www.databasestructurequality.com weboldal segít képet kapni.
2018-ban először vettünk részt a dubai GITEX Technology Week-en, helyi partnerünkkel, a Cayenne Technologies FZE-vel közösen. A GITEX az Öböl-térség évente megrendezésre kerülő egyik legnagyobb informatikai szakkiállítása, ahonnan számos ötlettel, tervvel tértünk haza, így a fejlesztési ütemtervünket jó időre megtöltöttük tartalommal.
Találkozik a csapat a munkán kívül is? Vannak közös programok?
A teljes cég minden évben több alkalommal találkozik a szakmai napokon, ahol a tudásátadás mellett a csapatépítés is komoly szerepet kap. Emellett évente egy alkalommal elvonulunk egy néhány napos kikapcsolódásra, ahol kizárólag az összecsiszolódásé a főszerep. Említésre méltó a DEV csapat kirándulása is, ahol minden évben új programot eszelünk ki magunknak. Természetesen a szegedi borfesztivál, vagy egy jó dartsozás is kiváló lehetőség szokott lenni, de szóba került már jótékonysági futás és szabaduló-szoba is.
Hogyan zajlik a budapesti kollégákkal való szakmai együttműködés?
A mai modern csoportmunka-alkalmazásokat napi szinten használjuk, de rendszeresen tartunk megbeszéléseket VoiP alkalmazások segítségével is, így akár képernyőmegosztás mellett is tudunk közösen dolgozni. Természetesen a hagyományos kapcsolattartási formák, mint az e-mail és a telefon ugyanúgy megkerülhetetlenek.
A korábban említett, Budapesten tartott szakmai napok szintén segítenek. Ekkor a kollégák előadásokat tartanak a saját szakterületüket érintő újdonságokról, illetve a különböző projekteket érintő eredményeikről. Ezáltal kicsit belelátunk egymás munkájába, új technológiákat ismerhetünk meg, de tippeket is kaphatunk saját feladatainkhoz.
Van lehetőség cégen belüli oktatásokon is részt venni?
Különböző cégen belüli workshopok és tréningek vannak, szakterülettől függően a budapesti és szegedi kollegák részvételével egyaránt. Általában ezeket Budapesten rendezik meg, de például a legutóbbi Projekt Menedzsment tréning Szegeden zajlott le. Az esti vacsora újabb alkalom volt a kapcsolatépítésre.
Clarity: Köszönjük az interjút és a szegedi csapat bemutatását!