Blog
Hogyan válasszunk iskolát? – Interjú Palotás Ádám kollégánkkal
Kollégáinknál, ahogy cégünknél is, a szakmai kompetenciák mellett a társadalmi felelősségvállalás is fontos szerephez jut. Ki lenne erre jobb példa, mint Palotás Ádám, aki felismerve a kisgyerekes szülők egyik nagy problémáját, akcióba lendült.
Vajon melyik lehet a legjobb iskola a közelben? Ugye, hogy ismerős a kérdés? Ádámot a www.legjobbiskola.hu létrejöttéről kérdeztük.
Honnan jött az ötlet, hogy megalkosd az oldalt?
Mint minden gyerekes családnál, nálunk is szóba került az iskoláskor közeledtével, hogy hová is járjon a gyermekünk. Komolyan vettük a témát, igyekeztünk felkészülni és kezünkbe vettük az internetet információ után keresve az egyes iskolákról, de nagyon kevés anyagot találtunk.
Mi történt ez után? Miből jöttél rá, hogy valami még hiányzik?
Katalógusba gyűjtöttük a kerület iskoláit, utánajártunk, hogy mikor vannak a nyílt napok, megkérdeztük a szomszédokat, óvodás és iskoláskorú gyermekek véleményét.
Eljártunk nyílt napokra, próbanapokon voltunk, körbejártuk az iskolát mindenféle szempontból. Megnéztük, hogy milyen a tornaterem, milyenek a tanárok, milyen az iskola igazgatója és természetesen, hogy mit ajánlanak a szomszédok és a rutinosabb szülők.
Aztán az egyik iskolalátogatáson, ahol két tanítási nyelv volt, szóba került, hogy csak akkor tudják megtartani a kétnyelvű oktatást, ha két tanítási évben egymás után az országos átlag felett teljesít az iskola. Gondoltuk is, hogy akkor ez mennyire szuper, itt aztán tényleg jó lehet az oktatás!
Hogyan fogtál hozzá a feladathoz? Hogyan született meg az oldal?
Elkezdtünk utána nézni, hogy mit is jelent az, hogy átlag feletti? Kerestünk statisztikákat az iskolákról és találtunk is többet, egyetemekről és középiskolákról.
Az általános iskolákat senki sem rangsorolja, a kezdő kisiskolás szülőnek nincsen objektív segítsége, így a pletykákra, személyes benyomásokra kell és természetesen lehet is támaszkodni. De sokan vagyunk, és minden gyermeknek mások az igényei, a terhelhetősége és az érdeklődése.
Így hát évtizedes adatbányászati és nagy mennyiségű adatfeldolgozási ismerettel, felhasználva az Üzleti Intelligencia (BI) lehetőségeit, készítettünk egy objektív mérésen alapuló összehasonlítást az iskolákról, felhasználva a minden évben az Oktatási Minisztérium által elvégzett országos kompetenciamérés (FIT) eredményeit.
Sok cikket olvastunk, hogy mennyire jó vagy nem jó ez a felmérés. Arra jutottunk, hogy valami kapaszkodó kell. A szóbeszédeket és visszajelzéseket összevetve a felmérés eredményével azt láttuk, hogy amelyik iskolára azt mondják, hogy jó, az visszaköszön a felmérésekben is.
Kiknek ajánlod az oldalt? Mi a legnagyobb előnye a használatának?
Leginkább azoknak a szülőknek ajánlom, akiknek az első gyermeke megy iskolába, és most ismerkednek a lehetőségekkel. Ezen kívül azoknak, akik – jellemzően a 4. és 6. évfolyam végén – elgondolkodnak az iskolaváltáson 6 vagy 8 évfolyamos gimnáziumot keresve, hiszen az összes iskola 6. és 8. évfolyamának az eredménye megtalálható az oldalon.
Amikor mi kerestük az iskolát, nekünk abban nyújtott nagy segítséget, hogy az iskolaévek végére mennyire fog versenyképes tudást adni az iskola, illetve az eredményeken visszaköszön az iskolai légkör, a tudás átadásának hatékonysága.
Ez hát a www.legjobbiskola.hu létrejöttének rövid története. Ádám azt még azonban hozzátette, hogy úgy gondolja, továbbra is nagyon fontos kikérni a szülőtársak, ismerősök véleményét, hiszen egy kisiskolás esetében az egyik legfontosabb, hogy milyen a tanár hozzáállása a gyerekekhez, mennyire támogató az iskolai légkör.