Blog

Kávészünet interjú – Motorosok a Clarityben

HÍREK | 2025 May 14, Wednesday

A motorozás nemcsak közlekedési forma – szenvedély, életstílus, közösség. Vannak, akik hobbiként űzik, másoknak a mindennapok része, de egy biztos: ha egyszer ráérzel, örök szerelem.

Ebben a Kávészünet epizódban hat kollégánkat kérdeztük meg a motorozáshoz fűződő élményeikről, első motorjukról, kedvenc túráikról és jövőbeli álmaikról. Nem egyformák, és éppen ettől lett igazán színes ez az interjú.

Dőlj hátra egy kávéval a kezedben, és ismerd meg őket egy új oldalról!

 

Péter

Kezdetek – Hogyan kezdődött?

Clarity Mikor és miért kezdtél el motorozni?

Péter   SMKP-s korszak él? 13 évesen jogsi nélkül, ahogy azt vidéken sokan mások, majd 14 évesen már jogsival a kezemben edzésekre jártam a Hollandiából importált, HONDA MB5-ösömmel, ami akkoriban nagyon menőnek számított. Egyetemista koromban rendezvényekre jártam és többször is voltam a Harley Davidson alsóörsi fesztiválon is. Benzingőz, nagy köbcentik, króm és csillogás, nagyon élveztem ezt a közeget!

Clarity Mi volt az első motorod? Milyen emlékek kötődnek hozzá?

Péter   Az első „igazi, nagy” motorom a HD találkozóknak köszönhetően egy Yamaha DragStar 1100 chopper avagy cruiser.  Külföldről szereztem be plusz felszereléseket, mint pl. Sissy bart, széles trepnit, bőr oldal- és hátsó táskákat stb. Magyarán felturbóztam, hogy két személlyel is hosszú túrákat lehessen vele tenni. Elgurultunk a feleségemmel a környező országokba.

Clarity  Volt valaki, aki inspirált vagy segített az elején?

Péter Igen, sorrendben a HD találkozók résztvevői, egy motoros csoport, neten található túrázó csoportok, vezetéstechnikai tréning oktatója. De több unokatesóm is motorozott abban az időben. Inspirációt a közös gurulások adták. Most is abból építkezem, bár a motor és a körülmények is nagyban változtak a gyerekek érkezésével, mert a motorom kisebb lett (Suzuki TU250X) és azt jórészt csak közlekedésre használom.

 

Vivien

A motor és te

Clarity  Milyen motorod van most, és miért pont azt választottad?

Vivi  Épp most váltottam kategóriát és egy Yamaha MT-07-re esett a választásom. Egy olyan motort kerestem, ami jól kezelhető, megbízható és naked. A japán motorokban hiszek, ezért inkább Hondát vagy Yamaha-t szerettem volna. És nem mellesleg a hangja is gyönyörű.

Clarity  Ha a motorod egy személyiség lenne, milyen lenne?

Vivi  Ha a motorom egy személyiség lenne, egy fekete cica lenne – elegáns, határozott és amikor beindul, olyan, mintha dorombolna. De akárcsak egy cica, hűséges társ, akivel minden pillanat különleges.

Clarity  Mi a legjobb dolog abban, hogy motorral közlekedsz?

Vivi  Amikor motorozom, akkor egy másik személyiségem jön elő. Az, amelyik igazán lenni szeretnék. Szerintem ezt az érzést, csak a motorosok értik igazán, de az, hogy teljes kontrollod van valami felett, az az érzés függővé tesz. A motorozás feldobja a napjaimat, ha ezzel megyek reggel munkába, akkor egész nap jó kedvem van és alig várom, hogy amikor vége a munkaidőnek, újra felülhessek rá.

 

Attila

Kalandok az úton

Clarity  Emlékszel egy emlékezetes túrádra vagy motoros élményedre? Mesélnél róla?

Attila Szerencsére sok szép és izgalmas motoros túrán vagyok már túl, de talán nekem a legemlékezetesebb mégis a legelső motoros túrám volt. Ez ugyan nem a legszebb és a legjobb helyen volt, de mivel ez volt az első igazi motoros túrám nekem ez az egyik legemlékezetesebb. A helyszín Ausztria 69-es út, ami motorosok körében egy igen ismert és kedvelt útvonal. Itt Soboth város közelében található egy mesterséges víztározó, ami már magában is lenyűgöző, de innen Lawamünd irányába haladva egy gyönyörű hegyes-völgyes részen át vezet a kiváló minőségű út, amiben van jó pár igen élvezetes kanyar is. Ez a szakasz „első-túrás” motorosként nagyon tetszett, ezért többször is megtettük oda-vissza. Első körben nyilván a kanyarokat élveztük😊, de utána megálltunk ennek a szakasznak a legmagasabb pontján (1335 m) és készítettünk jó pár fotót is. A kilátás tényleg pazar.

Clarity  Volt már olyan hely, ahová motorral jutottál el először? Milyen érzés volt?

Attila Igen volt pár olyan hely, ahová motorral jutottam el először, ezek között volt belföldi és külföldi hely is. Természetesen nagyon jó érzés eljutni olyan helyekre, amire már régóta vágysz ráadásul a kedvenc „járgányoddal”.

Clarity  Mi volt a legextrémebb időjárási körülmény, amiben motorozni kellett?

Attila Az egyik túra alkalmával Szekszárdról indultunk és az alábbi települések érintésével Szálka, Mőcsény, Bonyhád, Nagymányok, Szászvár, Magyaregregy, Zobákpuszta, Komló, Magyarszék, Magyarhertelend, Orfű, Pécs, végül Villány volt a célállomás.

Négyen vágtunk neki a túrának mindenkinél telefon, többféle útvonaltervező, és az egyik srácnál (szintén Ati mint én) még időjárás figyelő alkalmazás is. Komló előtt kb. a túra felénél megálltunk egy kis pihenőre. Ekkor Ati jelezte, hogy jó lenne igyekezni és elindulni, mert az alkalmazás szerint jön egy kiadós eső, de ha elindulunk pont elkerüljük. A négyből két srácnál volt eső ruha a másik kettőnél nem (én voltam az egyik, akinél nem volt😊). Akinél volt ők azt mondták nem bajlódnak az esőruha felvételével, inkább induljunk minél hamarabb és akkor elkerüljük az esőt. Innen már sejthetitek mi következett. Természetesen belefutottunk, pontosabban bele motoroztunk életünk legnagyobb felhőszakadásába, tudjátok amikor nagyon hirtelen, nagyon nagy mennyiségű eső zúdul a nyakadba. Esélyünk sem volt behúzódni sehová, már csak az eső hirtelensége miatt sem és egyébként sem volt hová, mert ez a szakasz olyan, hogy jobbról balról fák és erdő. Szóval kb. fél perc alatt áztunk szó szerint bőrig. Úgy döntöttünk most már mindegy, csurom vizesek vagyunk és nem tudjuk mikor áll el az eső, ezért mentünk tovább Komló irányába. Ahogy beértünk Komlóra ott mindjárt volt egy olyan buszmegálló, ami fedett volt (addig csak olyanokkal találkoztunk, amelyeket egy szimpla tábla jelzett… Murphy). A buszmegálló mellé leparkoltuk a motorokat, mi pedig behúzódtunk a fedett megállóba. Itt kínunkban készítettünk pár vicces képet és videót, például arról, hogy lehet több deci vizet kiönteni egy motoros csizmából😊. Azóta nem szeretek esőben motorozni… aki már ment így, mármint teljesen átázva az tudja, hogy baromi hideg tud lenni, mert a menetszél miatt úgy érzed magadon a vizes ruhát mintha egy „jégmellény” lenne rajtad.

A tanulság: mindig legyen nálad esőruha és vedd is fel, amikor lehet😊A fent leírt útvonal egyébként egy nagyon jó kis motoros útvonal és a következő évben neki is vágtunk újra és végig is mentünk rajta (eső nélkül😊)

 

Dávid

Közösség és életérzés

Clarity  Mit jelent számodra a motoros közösség?

Dávid  Számomra a motoros közösség több oldalról is megközelíthető. Egyrészt jelent egyfajta sokszínűséget, hiszen ahányan motorra pattannak, annyi féle ember és annyi féle gép, a kicsitől a nagyig, robogótól, egészen a nagyobb, nehezebb túramotorokig vagy sportmotorokig. A szép benne, hogy az úton mindenki egyenlő, ha két kereke van és elektromos vagy belső égésű erőforrással megy, akkor az motorosnak számít és az összességébenvett motoros közösség része, hiába „csak” egy kisebb robogón ül.

Máshonnan megközelítve a dolgot, ellentétben az autósokkal, a motorosokat egy kifejezetten összetartó közösségnek ismertem meg, legyen szó akár a különböző social média felületeken elérhető motoros csoportokról, ahol tanácsot kérhet az ember motorválasztással, alkatrészekkel, felszerelésekkel kapcsolatban stb. De, ami szerintem a legfontosabb, hogy ha bármi történik velünk motorozás közben az úton, ha arra jár egy másik motoros, tuti megpróbál segíteni. (Ilyen már velem is történt és én is álltam már meg bajbajutott motoroson segíteni.) Szóval a segítőkészséget és kölcsönös segítségnyújtást is jelenti számomra.

Az egyik további aspektusa a dolognak, hogy én jellemzően csapatosan szeretek „túrázni”, akár ketten, akár többen is egyszerre, hiszen ezek az alkalmak jó lehetőséget adnak arra, hogy meghallgassuk egymás tapasztalatait bizonyos forgalmi szituációkkal, vagy csak a motorok kezelésével, szerelésével kapcsolatban. Nem mellesleg a csapatszellem ad egyfajta jó érzést az egyébként is élvezetes gurulás mellé. 😊 Tehát a motoros közösség összepárosulhat ilyen értelemben az eszmecserével és élvezettel is.

Clarity  Jársz rendszeresen találkozókra, túrákra másokkal? Van egy „csapatod”?

Dávid  Igen járok. Találkozókra eddig kevésszer jutottam el, de túrázni nyaranta rendszeresen megyünk, ahogy az előbbiekben írtam ketten vagy többen az ismeretségi körből, éppen azzal, aki ráér. Fix csapatom nincsen, legalábbis nincs így kimondva, hiszen ahányan vagyunk, annyi féle élethelyzet alakulhat ki (gyerek, család stb.), ami miatt változó, hogy ki mikor és milyen hosszan ér rá a motorozásra. Inkább egy ismerősi/haveri körnek nevezném, akik néha változó létszám mellett gurulnak egyet.

Eddig egyébként jellemzően országhatáron belül járkáltunk ide-oda, egy-egy napokra vagy délutánokra, esetleg érintettük a szlovákokat, de nem volt jellemző, hogy több napra elmenjünk valahova motorozni. Általában elhangzik a mondat valamelyikünktől, hogy: „Leugrunk-e a kisboltba?” ez azt szokta jelenteni, hogy a „Dunakanyar kört” nyomjuk, aminek egy része Szlovákiában történik, ahol a Billában eszünk egy csokit, Esztergomnál visszajövünk a magyar oldalra, aztán Dobogókő felé haza, át az erdőn. Szerettük a Bajna-Héreg útvonalat is, de oda mostanság már elég elvetemült arcok járnak, így ritkán megyünk arra. Meghát nyaranta párszor le kell gurulni fagyizni a Balatonra, esetleg körbe is motorozni, ha már ott vagyunk. Idén viszont úgy tűnik, sokan meg tudjuk oldani, hogy elszakadjunk egy hosszú hétvégére és megcélozzuk a szlovén hegyeket. 😉

Ezen felül nagy tervek mindig akadnak, például a Transzfogaras vagy a Stelvio-hágó, de ezek még úgy látszik, hogy váratnak magukra.

Clarity  Szerinted mitől lesz valaki "igazi motoros"?

Dávid Hű, ez nehéz kérdés és szintén sok oldalról megfogható. Röviden: aki motort hajt, az motoros, de gondolom most nem erre lennél kíváncsi. 😉

Én személy szerint ezt a kérdést onnan fognám meg, hogy az, aki motorozik, mennyire tudatosan és felelősségteljesen csinálja. Számomra ezek az „igazi motoros” jellemzői.

Értem ezt egyrészt úgy, hogy számomra megbotránkoztató, ha bármilyen kétkerekűn olyan embert látok, aki flip-flop papucsban és egy szál trikóban nyomatja. Ilyenkor arra gondolok, hogy oké, hogy a saját testi épségét nem félti, de ami nincs rendben, hogy rettentő rossz példát mutat a többieknek, akik motorra szándékoznának ülni. Szóval szerintem egy jó motoros tekintettel van a saját és mások testi épségére, felelősséggel vezeti azt a sokszor indokolatlanul erős gépet, ami alatta van.

Másrészről a motorozás véleményem szerint egy út az ember saját jellemfejlődésében. Ezt úgy értem, hogy minél többet motorozol, annál körültekintőbb vagy, annál jobban odafigyelsz a környezetedre és ismered meg magad, a saját határaidat, plusz a motorodét is. Sokat szokták mondogatni és elég nagy klisének hathat, hogy „Tiszteld a gépet!”, meg az erőt, ami alattad van, tudd a határaidat, fokozatosan lépkedj a nagyobb ccm felé stb. Szerintem ezek a mondások bármennyire is általánosak vagy klisések, azért van bennük némi igazság.

Szóval összességében szerintem az „igazi motoros” az, aki felelősségteljesen vezeti a gépet, tisztában van a saját és a motorja határaival, adott esetben valamennyi technikai tudása is van, körültekintő, segítőkész és a lehetőségeihez mérten fejleszti a tudását, saját és mások hibáiból tanul, utólag elemezve a helyzeteket. Ezek a tulajdonságok jellemzően hozzák magukkal azt, hogy nem csak azért motorozik, mert menő… Szokták mondani, hogy „a gázt bárki tudja tépni”. Én is azt gondolom, hogy a sebességnél a fentiek sokkal fontosabbak, mert ha ezek szerint motorozol, akkor jobb eséllyel érsz haza a nap végén és nem mellesleg jobban ki tudod élvezni a gurulásokat. Számomra ezek az igazi motorosok.

 

Benedek

Praktikum vagy szenvedély?

Clarity  Inkább közlekedési eszköz vagy életstílus a motor számodra?

Benedek Igyekszem minél kevésbé közlekedési eszközként tekinteni a motorra, számomra inkább hobbi, szórakozás. Persze adódik olyan alkalom, hogy a cél, hogy minél hamarabb eljussak A-ból B-be, de akkor is igyekszem mind az időzítést, mind az útvonalat úgy igazítani, hogy élvezetes is legyen, így persze a „minél hamarabb” kitétel általában nem teljesül, de legalább motoroztam egy jót. Hogy életstílus-e? Azt azért nem mondanám, valószínűleg a legelvetemültebb motorosok közé sosem fogok tartozni. Valamennyire viszont annak kell lennie, hiszen a motorozás távol áll a kényelemtől, a csöndes, nyugodt utazástól. Egy egészen más világba csöppen bele az ember, ahol nagyon különböző emberek egészen hasonló dolgokat keresnek, a sisakba párolgó benzin szagát, azt a gyorsulást, amit autóban ritkán él át az ember, a motorral való eggyé válást a kanyarok közben. Szóval lehet, mégis csak életstílus. :D

Clarity  Használod munkába járáshoz is, vagy inkább csak hobbi?

Benedek  Munkába ritkábban, korlátozott azért, hogy milyen időben és milyen napszakban tud élményt nyújtani a motorozás, és mivel messze lakom, sokszor nehezen egyeztethető össze. Inkább hobbinak mondanám vagy még annál is többnek, ami könnyen megfertőzi az embert.

Clarity  Mennyire befolyásolja az életed a motorozás a mindennapokban?

Benedek  A legnagyobb változást a vezetési stílusomban érzem, amióta először motorra ültem. Motoron könnyebb hibázni, mint mondjuk autóval, és következmények is jelentősebbek tudnak lenni, és ez a hozzáállás megmutatkozik akkor is, ha épp autóval közlekedem. A mindennapjaimat annyiban befolyásolja, hogy ha van rá lehetőség, heti legalább egy gurulást szeretek beiktatni, és a hétvégéimet általában ehhez igazítom, sajnos tud ez addiktív lenni, könnyen hiányolja az ember a Lillafüred és Felsőtárkány közötti kanyarvadászat adta élményt és adrenalint.

 

Linda

Jövő és álmok

Clarity  Van olyan motor, amit nagyon szeretnél egyszer?

Linda  Kawasaki ER-6F vagy Ninja 650 ccm, KÉK színben. Minden más csak kompromisszum. :)

Clarity  Milyen túraútvonal szerepel a bakancslistádon?

Linda  Budapest – Bristol – Budapest. Az sem baj, ha nem esik közben…

Clarity  Ha bárhol motorozhatnál a világon, hol lenne az?

Linda  Kaliforniai Pacific Coast Highway

Clarity  Mi lenne a motorod neve, ha elneveznéd?

Linda  Bluetiful :) (nem kiabál, de mindenki odafigyel rá, ha megjelenik)

 

Köszönjük a beszélgetést!

Külön köszönet a kollégáknak, hogy megosztották velünk személyes történeteiket és élményeiket a motorozás világából.
Reméljük, hogy mindenki talált valami inspirálót vagy érdekeset a beszélgetésekben – akár motorosként, akár csak kíváncsian olvasva.

Biztonságos és élményekben gazdag utakat kívánunk mindenkinek!