Blog
Kávészünet interjú – Kovács Gábor: Fotózás
Clarity Mai interjúnkban Kovács GáboR expert tanácsadónkkal beszélgetünk, aki sokrétű hobbijai között a fotózásban találta meg az egyik olyan tevékenységét, amiben ki tud kapcsolni, és örömmel veti bele magát az alkotásba, vagy az alkotótársaival történő együttműködésbe. Legyen az szabadtéri vagy stúdióban történő fotózás.
Clarity Mi volt az inspirációja a fotózásnak, és mióta űződ ezt a tevékenységet?
GáboR: Az általános iskolában találkoztam igazán először a fotózás titkaival, a sötétkamrában történő csodával és varázslással egy táborban valahol Cegléd környékén, már nem emlékszem rá, hogy hol, de arra igen, hogy ez nagy hatással volt rám. Semmi tudatosság nem jelentkezett nálam akkor még és utána sem hosszú időn keresztül, viszont szerettem képeket készíteni. Akkor még nem volt sok lehetőség fotómasinák között válogatni, nem úgy, mint manapság.
Első gépünk, amit a szüleimtől kaptunk a testvéreimmel közösen, a SMENA-8M volt. Ezzel a kis félautomata géppel már akkor is sok beállítást lehetett kipróbálni, még ha szűk keretek között is. Szóval mondhatni, gyerekkorom óta fotózom, de valójában a 90-es évektől datálható ez a hobbi, ami 2014-ben vált végül szakmai végzettséggé.
Clarity Hogyan határoznád meg a saját stílusodat a fotózáson belül?
GáboR: Noha a fotóművészet minden műfaját (portré, tájkép, csendélet, akt, riportfotó) gyakorlom, azonban a portré- és természetfotó tartozik mások értékelése és véleménye alapján az erősségeim közé. Ki tudja, lehet, hogy így van... Viszont fotózni nagyon szeretek, igazából bármit, ami elém, pontosabban valamelyik objektívem elé kerül.
Clarity Milyen felszerelést és technikákat használsz a fotózás során, és miért ezeket?
GáboR: Ma jellemzően idehaza két táborra szakadt a fotós szakma, vannak a „nikonosok” és a „canonosok”. Az én kezembe először a Canon egyik digitális kisgépe került, nekem tetszett, így mellette maradtam, és lett belőle végül tükörreflexes nagygép, de nem tartom magam „canonosnak”, a véletlen hozta így, ez a rendszer került a kezembe, ehhez vásároltam optikákat.
Ha már a felszerelés került most szóba, igyekeztem olyan objektíveket vásárolni, amelyek az igények nagy részét jó minőségben lefedik, és ezekhez, valamint a fotózáshoz vettem még kiegészítő eszközöket.
Van két gépem, egy fix gyújtótávolságú optikám, és két zoom optikám, közgyűrű a közelképekhez (makró), vakuk, állványok, tárgy sátor, derítőlap stb.
Szeretem az ellenfényes fotózást, így a sziluetteket is. A műtermi megvilágításokkal és eszközökkel nagyon tetszetős és különleges beállításokat lehet elérni. Mindezeket kombinálva a gépi beállításokkal változatos eredmények születnek. Ugyanígy említhetem a természetes fényeket is, mint alkotó elem, és állandóan jelen lévő tényező. Szinte végtelen változatosság áll rendelkezésünkre, amivel természetesen el is lehet rontani a készülő fotókat… :)
De néha a mellé nyúlásból is születnek sikeres fotók, és adott esetben pályázatra benyújtva érhetünk el velük jó eredményeket.
Clarity Melyik volt az eddigi legemlékezetesebb fotózási élményed, és miért?
GáboR: Sok ilyen esemény volt eddig a múltamban, nehéz ezekre visszagondolva kiválasztani a legemlékezetesebb fotózást, mert mindegyik különleges és élménydús volt. Leginkább a kirándulással egybekötött fotózások tetszettek, amik nem feltétlenül indultak fotós kirándulásnak, csak magammal vittem a gépet egy túrára, utazásra, vagy eseményre, és Így születtek meg a fotók. Talán két ilyen eseményt is megemlíthetek, az egyik a színházi fotóspróba, a másik a víz alatti fotózás.
Mindkettő az egyedisége és az első alkalommal történő felejthetetlen élménye az, ami miatt most megemlítem ezeket.
Clarity Hogyan készülsz fel egy fotózási projekt vagy esemény előtt?
GáboR: Ez függ attól, hogy mi a fotós feladatom, például személyt vagy helyszínt kell fotózni. Kit, hol és milyen körülmények között kell majd fotóznom. Személy esetén mindenképp előtte találkozni kell, hogy átbeszélésre kerüljön a fotózás tartalma, tárgya, lezajlása. Megtudni, mi a célja a fotózásnak, milyen igények vannak, milyen ruhák lesznek, hány emberről van szó, szóval körbejárni mindent, amit lehet, hogy kiderüljön, milyen feltételek mentén fog megtörténni a fotózás, és lehetőleg ne kerüljünk olyan helyzetbe, amire nincs valamilyen válasz lehetőségünk. Érdemes akár segítő embert is magunkkal vinni. Nem olyan egyszerű, de nem is bonyolult feladat.
Ha esemény vagy helyszín a téma, akkor, ha tehetem, bejárom előtte a helyszínt, vagy megpróbálok utána nézni, mi vár(hat) ránk. Honnan érkezik a fény, hiszen fénnyel dolgozunk, anélkül semmit se ér a legjobb felszerelés és a legtapasztaltabb fotós sem.
Az időjárás is fontos tényező, arra is fel kell készülni.
Fontos, hogy a gépek beállításait átgondoljuk, és ha több géppel dolgozunk, akkor össze kell hangoljuk a gépek paramétereit, dátumot és időt beállítsuk. Előtte át kell nézni a felszerelést, összeállítani minden olyan eszközt, amire szükség lehet. Amit 2x is ellenőrizni kell, az a feltöltött akkumulátorok és a leürített elegendő memória kártya.
Clarity Hogyan tervezed és készíted elő a kompozíciót és az atmoszférát a képekben?
GáboR: Ez megint csak attól függ, hogy mi a téma, milyen környezetben vagyunk. Példának okán a modell fotózásnál nagyon fontos a modellel történő folyamatos kapcsolattartás a fotózás közben is. Visszajelzést adni, közvetlen hangulatot teremteni. Egy merev szereplővel nagyon nehéz dolgozni, és nem is fognak a szereplőnek tetsző képek születni. Minél oldottabb egy helyzet, annál jobb képek sikerülhetnek. Főleg egy olyan helyzetben fontos ez az oldottabb hangulat, amikor ismeretlenül kerülünk egymás közelségébe. Mindenkinek új a helyzet, sokszor nem is tudja az alany, hogy mi vár rá, mi fog történni, ezért is fontos az előzetes találkozó és egyeztetés, ha ember(ek)ről van szó.
Ha adott egy téma, akkor annak megfelelő kellékeket is érdemes vinni, vagy keresni a helyszínen, ez is a tervezés része.
Fontos a környezetben lévő tárgyak ismerete, nagyszerű elemek is lehetnek a fotón, kiegészíthetik azt. Egy virág, egy asztal, vagy egy épület lépcsője, bármi.
Clarity Milyen módon használod a fényt és a színeket az érzelmek kifejezésére a fotókon?
GáboR: Sok esetben a színek megléte, vagy a hiánya okozza, vagy hozza létre a fotók mondanivalójának a döntő részét, akárcsak a fények iránya, mennyisége, így hangulatokat tudnak közvetíteni. Tipikus példája a dokumentarista stílusnak a fekete-fehér képek alkalmazása, amikor nem a színek a fontosak, hanem az esemény vagy a szereplő az adott helyzetben, így a színek nem viszik el a figyelmet.
Clarity Milyen szerepet játszik a fotózásban a szerkesztés és a kép utómunkálata?
GáboR: A szerkesztés, - itt most nem a kép komponálására gondolok -, avagy az utómunka egy olyan eszköz, amivel lehet és kell, de vissza is lehet élni. Az utómunka természete és szükségessége a fotózásban nem változott, csak a helyszíne változott meg. Az analóg világ sötétkamrájából átköltözött a digitális világban a munkaasztalra, a számítógépek monitorjára. Manapság ezek a munkák a számítógépes programokon keresztül valósulnak meg, de akadnak még olyanok, és egyre többen, akik visszatérnek a régebbi technikákhoz, a vegyszerekhez.
Vannak általánosan elfogadott és megengedett képmódosító eljárások, amelyek a kép tartalmát nem érintik, és vannak tiltottak is, amelyek a kép megváltoztatását, vagy akár meghamisítását eredményeznék. Lásd a történelem meghamisított felvételeit.
Ha valaki pályázatokon akar részt venni, ezeket a szabályokat a különböző kategóriákban egyértelműen leírják, így mindenki eldöntheti, melyik képével hol kíván indulni. Hiszen van olyan kategória is, ahol a képzelet sem szabhat határt a képalkotásnak, és ott bármilyen módosított felvétellel lehet indulni.
Clarity Milyen tanácsot adnál a kezdő fotósoknak az iparágban való navigáláshoz és fejlődéshez?
GáboR: Kezdő fotósként nagyon könnyű dolga van szerintem mindenkinek, hiszen nincsenek korlátok, bátran és szabadon alkothat. Manapság egy jobb mobil lencséjével és annak szoftverével is ámulatba ejtő képeket lehet alkotni, így el lehet kezdeni ezen készülékekkel is a komolyabb fotózást a különböző fotóbeállítások kipróbálásával és tudatos alkalmazásával. Sok esetben a mobilokon ezt a „pro”, vagy „manual” néven megtalálható funkció kiválasztásával lehet elérni.
Azt javaslom, hogy mindenképp menjen el egy kezdő fotós tanfolyamra, vagy olvasson el egy-két fotózásról szóló szakkönyvet, ha nem akar tanfolyamra járni és saját ütemben szeretne megismerkedni a fotózás és a gép(mobil)kezelés rejtelmeivel.
Amennyiben még tovább akar lépni, mert egy több tudással rendelkező professzionális fényképezőgép vásárlása mellett dönt, és sikerült valamilyen módon elsajátítania a gép kezelését, valamint a fotózás alapjait, akkor már csak alkotni kell, hiszen abból lehet a legtöbb tapasztalatot gyűjteni.
Ezután nyilván szükség lehet az előbb taglalt utómunkákra is, bár ezt nem mindenki űzi, ha így is van pár jól sikerült kép, akkor felesleges ezzel tölteni az időt. Érdemes papír képet is készíteni néhány jól sikerült fotóból, hiszen azt ajándékba is lehet adni, nem mellesleg albumba rendezve többször lehet „észre venni”, mint a számítógép háttértárján „porosodva” elfelejtkezni róla.
Több témát, területet kipróbálva rátalálhat mindenki az Őt érdeklő területre, stílusra. Közben a fejlődést igény szerint szem előtt tartva azt tudom javasolni, hogy sokszor és sok fotót; neves fotósok alkotásait, honlapjait; kiállítások, pályázatok nyertes, vagy kiválogatott fotóit, képeit nézze meg. Onnan is gyűjtve a tapasztalatokat, ötleteket, amiket azután meg is lehet valósítani saját formában, értelmezésben, és azok elkészítésén keresztül is lehet fejlődni.
Szóval ezután kövesse a fényeket, és gyakoroljon, mert néha nekem is el kell gondolkodnom, hogy mit és hogy tudok kihozni a gépem ritkán használt jellemzőiből.
Clarity Köszönjük a beszélgetést! 😊
GáboR: Köszönöm a lehetőséget, és szép fényeket mindenkinek!