Blog

Kávészünet interjú Tihanyi Noémivel

HÍREK | 2019 March 25, Monday

Tihanyi Noémi
RPA- Virtuális felhasználók a vállalati folyamatokban

olvasási idő: 4 perc

Új sorozatot indítunk útjára, ahol is bemutatjuk kollégáink szakterületét a munkában, esetenként pedig szabadidejükben végzett hobbijukat.

Első részünkben könnyű dolgunk lesz, mert Noéminek a munkája egyben a hobbija is, legalábbis mi úgy látjuk a lelkesedése alapján.

Clarity  Sok éve szakterületed a folyamatmenedzsment, most viszont egy olyan új megközelítéssel foglalkozol, ami nemsokára nagyban megváltoztatja a vállalatok folyamatait és működését. Mi is tulajdonképpen az RPA?

Noémi  Az RPA (Robotic Process Automation) tulajdonképpen nem más, mint a folyamatautomatizálási technológiák egy új területe, ami arról szól, hogyan lehet virtuális felhasználókkal (robotokkal, botokkal) kiváltani a humán erőforrást olyan folyamatokban, amik időigényesek, költségesek, monotonok vagy esetleg valamilyen szempontból problémásak. Egy virtuális munkaerő-állományról beszélünk tehát, amire manapság nagy szükség van.

Clarity  Miért olyan aktuális most a Robotic Process Automation?

Noémi  Mert már nem sci-fi, ez a szervezetek napi valósága. Külföldön nagyobb az elterjedtsége a robotoknak, de itthon is szinte minden nagyobb ügyfelünknél jelen van már valamilyen RPA eszköz – főképp a piacvezető szállítók kínálatából. Az a tapasztalat, hogy ahol megjelenik, ott óriási a népszerűsége, nagyon látványosak az eredmények, a munkatársak a monoton vagy kiszámíthatatlan munkák átruházását, az informatika a technológiai újdonságot és adatminőség javulását, a vezetők a megtakarítást élvezik. A következő években nagyon nagy ugrásra lehet számítani ezen a piacon, a Forrester kutatásai szerint bár 2016-ban az RPA piaca mindössze $250 millió volt, 2021-ig $2.9 milliárdra fog ugrani.

Clarity  Mit nyújt nekünk az RPA, ami már most valóság és elérhető a szervezetek számára?

Noémi  Először is elképesztően gyorsan, hatalmas digitalizációs ugrást lehet elérni egy-egy apróbb területen, pl. az ügyfélszolgálati kiszolgálásban, az adatfeldolgozásban, adatszolgáltatásban, és még sorolhatnám. Egy RPA robot mindent meg tud csinálni, amit le lehet programozni, és amit egy pl. adminisztratív területen dolgozó valódi felhasználó a munkája során alkalmazott informatikai rendszerekben elvégezhet. Bejelentkezik több alkalmazásba, űrlapot tölt ki, számol, másol, e-mailt olvas és ír, algoritmus mentén dönt. Csak éppen sokkal gyorsabban, hiba nélkül, napi 24 órában és mindig ugyanolyan folyamatok mentén teszi.

Clarity  Korábban is voltak már vállalat irányítási rendszerek, olyan alkalmazások, amelyek segítették a munkavállalók munkáját. Miben nyújt többet?

Noémi  Az RPA egy sor konvergáló technológiát kapcsol össze (OCR, rule enginek, szövegbányászat, workflow-sítás). Egy olyan eszköz, mely abban segít, hogy a vállalatok a jelenlegi alkalmazásportfoliójukon nem változtatva, vagy akár költséges integrációkat megspórolva automatizáljanak olyan részfolyamatokat, amik kritikusak (pl. nem célszerű elírni egy adatot), igénylik az automatizálást (pl. nagytömegűek és rengetek erőforrást felemésztenek), vagy igénylik a folyamatos rendelkezésre állást, ugyanakkor eddig nem tudták valamiért a manualitását csökkenteni (pl. drága volna belefejleszteni egy meglévő rendszerbe). Egy RPA nem a meglévő rendszerek helyett, hanem azokra ráépülve digitalizál.  És önállóan, akár emberi beavatkozás nélkül működik.

Clarity  Szerinted lassan teljesen szükségtelen lesz az emberek munkája, és mindent rábízhatunk a robotokra?

Noémi  Biztosan nem. Az RPA nem való mindenre, de amire igen, ott akár 50-80%-os hatékonyságjavítást tud elérni egy folyamatban. Ez egy elképesztő szám, ezért amint kimondjuk és beigazolódik, hirtelen a szervezet mindent robotizálni szeretne. De robotizálni nem mindent lehet - soha nem fog egy RPA robot gondolkodni, önállóan dönteni, „kitalálni”.

Clarity  És mit bízhatunk rá, akkor a robotokra, amik már jelenleg is elérhetők számunkra?

Noémi  Szinte mindent, inkább az a kérdés, mit éri meg. Olyan folyamatokra érdemes építeni, amelyek jelenleg nagy manualitással működnek, volumenük jelentős, de jól strukturált adatokkal és logikával dolgoznak, és jól jön a folyamatos működés. Tehát hozhat bevételt, költségcsökkentést vagy jobb ügyfélkiszolgálást. Szempont lehet még egy kiszámíthatatlan (szezonális) erőforrásigény, vagy egy complience szempontból kritikus folyamat, de persze ezer szempontot kell figyelembe venni, hogy valóban jó helyre célozzunk.

Clarity  Tudnál nekünk mondani néhány gyakorlati megvalósítást?

Noémi  Vannak tipikus szektoriális és tipikus ügyviteli területek. Pénzügyi szektorban a folyószámla- vagy kártyakezelés, hitelbírálat, biztosítóknál az ajánlat- és jutalék feldolgozási területek ilyenek, a közigazgatásban inkább az adatszolgáltatási és riporting terület izgalmas egy robotnak. Telco területen a megrendelés menedzsment, közműveknél a leolvasási és számlázási területeken találhatóak RPA-sítható folyamatelemek. És igazából az ügyfélszolgálati terület és riporting szinte mindenhol.

Clarity  És milyen eszközök közül lehet választani?

Noémi  Szinte minden nagy szállítónak van már RPA megoldása, illetve hazai fejlesztések is akadnak. Az a tapasztalatunk, hogy itthon a Forrester Wave elemzésében vezető helyen szereplő termékek elterjedtsége jellemző, ilyen a UIPath, a Blue Prism és az Automation Anywhere.

Clarity  Miben tudunk mi segíteni az ügyfeleink számára, ha abban gondolkodnak, hogy alkalmazzák a folyamatok robotizálását?

Noémi  Egyrészt, a meglévő – klasszikus - folyamatfejlesztési munkánkat mi már RPA szemmel is végezzük, szerintünk ez a jövő. Nem lehet hagyományos eszközökkel versenyezni a robotok hatékonyságnövelő képességével. Másrészt saját módszertanunk mentén tudunk segíteni annak kiválasztásában, mely folyamatokra érdemes/éri meg RPA-t építeni, ez ugyanis nagyon nem mindegy.  És természetesen tudunk segíteni magában a megvalósításban, egy konkrét robot tervezésében, bevezetésében, a piacvezető eszközök tekintetében.

Clarity  Köszönjük Noémi a rövid bemutatást!

Noémi természetesen várja az érdeklődőket, akiknek szívesen ad további információkat.

Elérhetősége: rpa@clarity.hu